logo
EXCEL·LÈNCIA EMPRESARIAL
BUTLLETINS ANTERIORS
castellano  •  català
NOTÍCIA DEL MES DE NOVEMBRE 2024
 
img
NOVEMBRE 2024
Factura electrònica obligatòria per a totes les empreses
Tornar

Per a prevenir la morositat en les relacions comercials i augmentar la transparència en les transaccions, la facturació electrònica serà obligatòria per a totes les empreses. Així ho estableix la Llei Crea i Creix, que introdueix importants novetats en aquest àmbit.

A més, el Ministeri d´Hisenda va aprovar, fa alguns mesos, el Reial decret pel qual es desenvolupa la Llei de 2021 per a prevenir i combatre el frau fiscal.

Una de les mesures més rellevants d´aquest Reial decret és que les empreses hauran de remetre les seves factures a Hisenda de manera instantània a partir de 2026.

Per a facilitar la implementació d´aquestes noves responsabilitats, Hisenda facilitarà a pimes i autònoms un sistema de facturació electrònica, denominat VERIFACTU, que permetrà l´enviament immediat de les factures al fisc.

 

Així mateix, cal destacar una altra important novetat:

El passat 28 d´octubre de 2024 es va publicar en el BOE l´Ordre HAC/1177/2024 que detalla les especificacions tècniques, funcionals i de contingut que han de complir els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d´empresaris i professionals.

 

Quan hauran d´usar els autònoms obligatòriament la facturació electrònica?

El Govern va aprovar al setembre de 2021 la Llei Crea i Creix, una de les reformes principals del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que inclou l´obligació d´usar la facturació electrònica per a autònoms i empreses.

La Llei Crea i Creix va establir un període de 6 mesos des de la publicació de la Llei per a determinar els requeriments i per al seu desenvolupament reglamentari.

El passat 15 de juny de 2023 es va publicar aquest desenvolupament, per la qual cosa ja coneixem quins podrien ser els aspectes exactes que caldrà incloure en les factures.

Abans de continuar, cal recordar que la Llei de 2021 per a prevenir i evitar el frau fiscal inclou una altra obligació: les empreses amb una facturació anual inferior als 6 milions d´euros hauran de remetre a Hisenda de manera instantània totes les seves factures.

Inicialment, semblava que l´obligació hauria de fer-se efectiva a partir de juliol de 2025. No obstant això, finalment s´ha informat que l´Agència Tributària retardarà almenys fins a 2026 aquesta responsabilitat.

En aquest sentit, tenim més novetats. Estava pendent de publicació en el BOE l´ordre ministerial de desenvolupament tècnic i fa uns dies es van publicar les condicions a les quals hauran de sotmetre´s els programes informàtics en un termini màxim de 9 mesos.

 

 

Les pimes i autònoms podran usar un sistema de facturació digital facilitat per Hisenda.

L´Agència Tributària habilitarà un sistema gratuït, anomenat VERIFACTU, dissenyat perquè els autònoms i les pimes puguin realitzar la seva facturació i compartir-la de manera immediata amb Hisenda.

Aquest sistema facilitarà el compliment de les seves obligacions fiscals i estarà completament verificat. Podran accedir a aquest sistema de facturació digital aquells que emetin menys de 100 factures al llarg d´un any, encara que s´està considerant augmentar aquest llindar per a permetre un major nombre de factures.

El Reial decret 1007/2027 estableix l´obligació d´utilitzar VERIFACTU, que entrarà en vigor previsiblement a partir de l´1 de juliol de 2026. Durant aquest període, les empreses tindran un temps d´adaptació per a començar a utilitzar sistemes de facturació d´acord amb la normativa vigent.

L´objectiu d´Hisenda és que tant autònoms com pimes usin el sistema VERIFACTU per a l´emissió de les seves factures, les quals inclouran un codi QR per a millorar la traçabilitat i l´eficiència en el procés de facturació.

En un inici s´havia informat que VERIFACTU entraria en vigor al juliol de 2025, no obstant això, finalment sembla que la mesura es retardarà fins a juliol de 2026 a causa de diversos problemes identificats:

 

Hisenda obligarà els autònoms a incloure un codi QR en les seves factures

Hisenda obligarà els autònoms a implementar un codi QR en totes les factures que emetin. L´aplicació d´aquest QR en les factures s´assenyala en el Reial decret 1007/2023.

Hauran de complir amb aquesta obligació tant les persones treballadores autònomes com els negocis que es dediquin a la producció i comercialització de béns.

Sembla que serà a partir de 2026 quan sigui obligatori fer efectiva aquesta mesura. No obstant això, podria haver-hi un canvi en els terminis d´adaptació i entrada en vigor.

A més d´aquestes novetats, a continuació, detallem com han de ser les factures digitals, segons el futur reglament de la Llei Crea i Creix.

 

Quins elements han d´incloure obligatòriament els autònoms en la factura electrònica?

Analitzem quins elements hauran d´incloure de manera obligatòria les factures electròniques:

• Les factures electròniques hauran d´anar signades amb signatura electrònica

• Les factures electròniques s´identificaran amb un codi únic: Aquest codi necessàriament contindrà el número d´identificació fiscal de l´emissor; el número i sèrie de la factura i la data d´expedició de la factura.

• Les factures electròniques hauran d´informar de quin és el seu estat: La persona destinatària de la factura electrònica haurà d´informar l´emissor en 4 dies naturals de l´acceptació o rebuig comercial de la factura i la seva data i del Pagament efectiu complet de la factura i la seva data.

 

Informació addicional en PDF

Durant els primers 12 mesos des de l´entrada en vigor del RD les empreses que estiguin obligades a emetre factures electròniques en les seves transaccions amb empresaris i professionals hauran d´acompanyar les factures electròniques de:

• Un document en format PDF que asseguri la seva llegibilitat per a les empreses i professionals per als quals encara no hagi entrat en vigor l´obligació de rebre factures electròniques.

• Excepte quan la persona destinatària de les factures electròniques accepti voluntària i expressament rebre-les en el seu format original.

 

Quines altres dades han d´incloure les factures electròniques de manera obligatòria?

A més dels elements esmentats anteriorment, la factura electrònica ha d´incloure les mateixes dades obligatòries que si es tractés d´una factura tradicional:

• Número de la factura per a facilitar una cerca ràpida d´aquesta.

• Dades de l´emissor i del remitent.

• Concepte de la factura.

• Data d´emissió.

• Base imposable o tipus impositiu.

• Retenció de l´IRPF.

• IVA.

• Import total de la factura i mètode de pagament.

 

Terminis per a implantar la factura electrònica obligatòria

A partir de l´1 de juliol de 2026 les empreses que facturin anualment menys de 6 milions d´euros hauran de remetre de manera instantània totes les seves factures a l´Agència Tributària.

Aquesta obligació ve especificada en la Llei de 2021 per a prevenir i evitar el frau fiscal, com hem explicat anteriorment.

 

Sancions per no disposar de programes de facturació electrònica

Les empreses i autònoms que no disposin de programes de facturació electrònica estarien constituint una infracció administrativa. Aquesta infracció podria ser sancionada amb una multa de fins a 10.000 euros.

La quantia de les sancions s´aplicaria depenent del nombre de persones afectades per la infracció o la continuïtat o persistència d´aquesta conducta infractora.

Correspondrà a la persona titular de la Secretària d´Estat de Digitalització en Intel·ligència Artificial imposar la sanció.



Compartir en           

ASSESSORIA OLIVERAS
Plaça Del Mig, 1. 17800 - Olot (Girona)
Tel. 972 268 461
assessoria@assol.com - www.assol.com