Per a respondre a aquesta pregunta hem d´acudir a la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d´Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
En concret hem d´anar al Capítol IV d´aquesta norma, referit a les activitats privades. Dins del mateix ens trobem l´article 11.1, que diu el següent:
D´acord amb el que es disposa en l´article 1r, 3, de la present Llei, el personal comprès en el seu àmbit d´aplicació no podrà exercir, per si o mitjançant substitució, activitats privades, incloses les de caràcter professional, siguin per compte propi o sota la dependència o al servei d´Entitats o particulars que es relacionin directament amb les que desenvolupi el Departament, Organisme o Entitat on estigués destinat.
S´exceptuen d´aquesta prohibició les activitats particulars que, en exercici d´un dret legalment reconegut, realitzin per a sí els directament interessats».
L´article 1.3 al qual es refereix al seu torn l´anterior precepte estableix el següent:
«En qualsevol cas, l´acompliment d´un lloc de treball pel personal inclòs en l´àmbit d´aplicació d´aquesta Llei serà incompatible amb l´exercici de qualsevol càrrec, professió o activitat, públic o privat, que pugui impedir o menyscabar l´estricte compliment dels seus deures o comprometre la seva imparcialitat o independència«.
Llavors, la conclusió és que un funcionari no es pot donar d´alta com a autònom de manera general per a qualsevol activitat, però sí per a algunes que no guardin relació directa amb la seva activitat en el sector públic ni obstaculitzin de cap forma aquesta labor.
Un exemple molt clar és el dels Jutges i Fiscals, que no poden treballar com a advocats. Per a fer-ho haurien de sol·licitar l´excedència voluntària en primer lloc.
Quines activitats privades no pot realitzar un funcionari?
Hi ha una sèrie d´activitats del sector privat que queden prohibides als funcionaris segons l´article 12 de la Llei d´Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques:
• L´acompliment d´activitats privades, incloent-hi les de caràcter professional, per compte propi o sota la dependència o al servei d´Entitats o particulars, en els assumptes en què estigui intervenint, hagi intervingut en els 2 últims anys o hagi d´intervenir per raó del lloc públic. S´inclouen especialment en aquesta incompatibilitat les activitats professionals prestades a persones als qui s´estigui obligat a atendre en l´acompliment del lloc públic.
• La pertinença a Consells d´Administració o òrgans rectors d´Empreses o Entitats privades, si l´activitat de les mateixes està directament relacionada amb les quals gestioni el Departament, Organisme o Entitat en què presti els seus serveis el personal afectat.
• L´acompliment, per si o per persona interposada, de càrrecs de tot ordre en Empreses o Societats concessionàries, contractistes d´obres, serveis o subministraments, arrendatàries o administradores de monopolis, o amb participació o aval del sector públic, qualsevol que sigui la configuració jurídica d´aquelles.
• La participació superior al 10% en el capital de les Empreses o Societats a què es refereix el paràgraf anterior.
S´estableix també, en aquest article, que les activitats privades que corresponguin a llocs de treball que requereixin la presència efectiva de l´interessat durant un horari igual o superior a la meitat de la jornada setmanal ordinària de treball en les Administracions Públiques, només es podran autoritzar si l´activitat pública és una de les enunciades en aquesta mateixa Llei com de prestació a temps parcial.
Tampoc podràs si ja tens un segon lloc en l´Administració pública, i la suma de jornades entre aquest lloc i el principal és igual o superior a la màxima en les Administracions públiques, és a dir, més de 35 hores setmanals.
A qui s´aplica la llei que regula la compatibilitat entre autònom i funcionari?
Segons l´article 1 de la Llei d´Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques, aquesta s´aplica a:
• El personal civil i militar al servei de l´Administració de l´Estat i dels seus Organismes Públics.
• El personal al servei de les Administracions de les Comunitats Autònomes i dels Organismes d´elles dependents, així com de les seves Assemblees Legislatives i òrgans institucionals.
• El personal al servei de les Corporacions Locals i dels Organismes d´elles dependents.
• El personal al servei d´Ens i Organismes públics exceptuats de l´aplicació de la Llei d´Entitats Estatals Autònomes.
• El personal que exerceixi funcions públiques i percebi les seves retribucions mitjançant aranzel.
• El personal al servei de la Seguretat Social, de les seves Entitats Gestores i de qualsevol altra Entitat o Organisme d´aquesta.
• El personal al servei d´entitats, corporacions de dret públic, fundacions i consorcis els pressupostos dels quals es dotin ordinàriament en més d´un 50% amb subvencions o altres ingressos procedents de les Administracions Públiques.
• El personal que presti serveis en Empreses en què la participació del capital, directament o indirectament, de les Administracions Públiques sigui superior al 50%.
• El personal al servei del Banc d´Espanya i de les institucions financeres públiques.
• El restant personal al qual resulti d´aplicació el règim estatutari dels funcionaris públics.
Com pot un funcionari saber si pot donar-se d´alta com a autònom?
Això no és una cosa que el propi funcionari hagi de valorar, sinó que ha de sol·licitar formalment la compatibilitat amb aquesta segona activitat (per compte propi) que desitja realitzar.
L´article 14 de la d´Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques diu així:
L´exercici d´activitats professionals, laborals, mercantils o industrials fora de les Administracions Públiques requerirà el previ reconeixement de compatibilitat.
Com se sol·licita la compatibilitat?
En aquest cas, la compatibilitat se sol·licitarà per via electrònica, donant així compliment a l´article 14.2 de la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Aquest precepte obliga els empleats de les Administracions Públiques a relacionar-se amb ella per mitjans electrònics per als tràmits i actuacions que realitzin amb elles per raó de la seva condició d´empleat públic, en la forma en què es determini reglamentàriament per cada Administració.
Llavors, els funcionaris han de sol·licitar la compatibilitat a través del portal Funciona. Dins d´aquesta pàgina, han d´accedir a la secció «Els meus Serveis d´RR.HH.» per a completar el tràmit.
Qui resol sobre la compatibilitat?
La compatibilitat es reconeix o denega per resolució motivada dictada pel Ministeri de la Presidència a proposta del Sotssecretari del Departament que si és el cas correspongui, o bé per l´òrgan competent de la Comunitat Autònoma o el Ple de la Corporació Local, previ informe dels Directors dels Organismes, Entris i Empreses Públiques, si és el cas.
Quant triga a arribar la resolució sobre compatibilitat?
El termini per a dictar la resolució motivada sobre compatibilitat és de dos mesos.
Existeix algun límit al reconeixement de compatibilitat?
Sí, la Llei de de Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques estableix dos límits al reconeixement de compatibilitat:
• No pot modificar la jornada de treball ni l´horari de l´interessat.
• El reconeixement quedarà sense efecte de manera automàtica si es produeix un canvi de lloc en el sector públic.
Això últim es deriva que el reconeixement de la compatibilitat es refereix a la situació que el sol·licitant té en aquest moment en el sector públic, i a l´activitat privada que vol realitzar per compte propi, res més.
Així doncs, si canvia de lloc en l´àmbit públic, per a continuar amb la seva activitat privada haurà de demanar un nou reconeixement de compatibilitat.
Quines activitats són compatibles amb ser autònoms?
• Dirigir seminaris o impartir cursos o conferències de formació de funcionaris o professors.
• Participar en tribunals per a oposicions d´accés a ocupació pública.
• Participar en exàmens, proves o avaluacions diferents a les de la teva activitat habitual.
• Ocupar càrrecs de president, vocal o qualsevol altre membre de juntes rectores de mútues o patronats de funcionaris, sense retribució.
• Participar, de manera ocasional, en programes en mitjans de comunicació, xerrades o col·loquis.
• Col·laborar i assistir, de tant en tant, a congressos, seminaris, conferències o cursos professionals.
Què passa si un funcionari es dona d´alta com a autònom sense sol·licitar la compatibilitat?
En funció del que s´estableix en l´article 95.2.n) del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d´octubre, pel qual s´aprova el text refós de la Llei de l´Estatut Bàsic de l´Empleat públic, l´incompliment de les normes sobre incompatibilitats que doni lloc a una situació d´incompatibilitat representa una falta molt greu.
L´incompliment dels terminis o altres disposicions de procediment en matèria d´incompatibilitats que no suposi el manteniment d´una situació d´incompatibilitat es considera una sanció greu, segons l´article 7.1.k) del Reial decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual s´aprova el Reglament de Règim Disciplinari dels Funcionaris de l´Administració de l´Estat.
Finalment, hem d´advertir que l´Estatut Bàsic de l´Empleat públic contempla en el seu article 96 les següents sancions per a les faltes comeses:
• Separació del servei dels funcionaris, que en el cas dels funcionaris interins comportarà la revocació del seu nomenament, i que només podrà sancionar la comissió de faltes molt greus.
• Acomiadament disciplinari del personal laboral, que només podrà sancionar la comissió de faltes molt greus i comportarà la inhabilitació per a ser titular d´un nou contracte de treball amb funcions similars a les que exercien.
• Suspensió ferma de funcions, o d´ocupació i sou en el cas del personal laboral, amb una durada màxima de 6 anys.
• Trasllat forçós, amb o sense canvi de localitat de residència, pel període establert en cada cas.
• Demèrit, que consisteix en la penalització a l´efecte de carrera, promoció o mobilitat voluntària.
• Prevenció.
• Qualsevol altra sanció establerta per llei.
Compartir en
|